Nyheter

Over 220 døde: Ferjeulykken på Victoriasjøen kunne vært unngått

43753635_565794067172066_3215678706420809728_n

Ferja MV Nyerere sank 20. september. Over 220 mennesker omkom. Foto: Skjermbilde: Youtube / Ayo TV

(TANZANIA) En overfylt, tettpakket ferje helt uten lovregulering er årsaken til en av de dødeligste ferjeulykkene i Tanzanias historie.

Tanzanias president John Magufuli plasserte ansvaret da han uttalte at mannen som styrte fartøyet var uautorisert og den egentlige kapteinen ikke var ombord.

På ettermiddagen 20. september kantret ferja MV Nyerere 50 meter fra øya Ukara, på vei fra havnen Bugorora. 228 mennesker døde i ulykken (omtrentlige tall) i Afrikas største innsjø, Victoriasjøen. 41 mennesker ble reddet, for noen var tilstanden kritisk og mange var fanget i den veltede ferja.

De offisielle tallene er usikre siden den som solgte billetter også er blant de avdøde, registreringsmaskinen med data er ikke funnet, og i Tanzania registrerer ikke ferjeselskaper antall passasjerer.

Ett av ofrene, Bichompa Sandema, sa at “kapteinen på broen ikke var den den egentlige styrmannen, han var yngre og tilbrakte mesteparten av tiden på sin mobiltelefon. Han hadde økt farten og tok en krapp sving da han skulle krysse de store bølgene idet ferjen nærmet seg havnen Ukara. Folk fikk panikk og ropte skrekkslagne at de kom til å dø.»

Ferjer i Tanzania frakter ofte hundretalls passasjerer og er ikke sjelden overfylte. MV Nyerere var fylt til randen fordi det var markedsdag. I følge Tanzania Electrical, Mechanical and Electronics Services Agency (TEMESA) var ferjas kapasitet 101 passasjerer og 3 biler, men passasjerer så at ferja på denne turen fraktet over 300 passasjerer, sementsekker, ølkasser, kornsekker, én lastebil med 1,5 tonn kabler og annen privat bagasje. Altså hadde båten til de grader overskredet de 25 tonn den kan bære og som den er registrert for.

Victoriasjøen kan være vill og tyngden skifter med kastene når høye bølger slår innover og når passasjerer forflytter seg for å gå av.

Ufattelig mange døde

Vi ser ofte høye dødstall i slike ferjeulykker grunnet mangel på redningsvester og fordi mange i området ikke kan svømme. Det er vanlig med slike båtulykker på Victoriasjøen, men de forblir uregistrert og uanmeldte, mange av båtene er ikke vedlikeholdt – ingen overraskes av motorhavarier her. Det er lite fokus fra myndighetenes side på å ivareta sikkerhetsstandarder.

I følge innbyggere på øyene i Victoriasjøen vet de fleste ikke hvordan man bruker en redningsvest og sikkerhetsdemonstrasjoner er fraværende, redningsvester kan være tilgjengelige i større fartøy, men de holdes likevel innelåst på overfarten i høy sjø.

Jeg har selv også erfart denne manglende sikkerheten på turer ut til øyene, jeg bor i byen Mwanza på fastlandet og besøker ofte øyene.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Illustrasjonsfoto. Dette bildet er fra journalistens besøk til Ukerewe-øyene. Bildet er fra 2005. Foto: Moses R. Mongo

Hvem var ulykkens helter?

Dagen ulykken utspant seg – 20. september – spilte flere titalls fiskere i trebåter en viktig rolle i å redde mange liv; marinens akuttenhet  kom sent til stedet da nærmeste base er seks timer unna, i Mwanza City, Tanzanias nest største by. De var nok ikke forberedt på en slik enorm katastrofe.

Fiskerne gjenopptok arbeidet 21. september ved soloppgang, etter at de måtte utsette innsatsen til neste dag på grunn av dårlige værforhold.

Dagen etter ulykken var stedet omgitt av sikkerhetsstyrker og frivillige med hansker og munnbind som flyttet kroppene over i trebåter. Ofrene ble lagt på rekke mens hundrevis av mennesker stimlet sammen på bredden for å se etter sine kjære. Maskinisten ombord var den siste som ble hentet ut, han ble funnet av redningsmannskapet etter å ha vært fanget i den kantrede ferja i 48 timer.

Til slutt ble han reddet.

44030744_242935939708080_4606522621629038592_n

Fiskere i trebåter reddet mange mange liv, marinens akuttenhet var sent på plass. Foto: Skjermdump YouTube / AyoTV

Advarte mot ferjeulykken

Et videoklipp hvor parlamentsmedlem Joseph Mkundi to uker tidligere konfronterte parlamentet om ferjas tilstand, har gått viralt. Han appellerer i klippet til parlamentet om at ferjas motor må byttes ut, og ber om rask handling istedenfor «å vente til man må sende kondolansebrev etter en ulykke».

På den annen side har Tanzania Electrical, Mechanical and Electronic Services Agency (TEMESA) etter ulykken hevdet at “det ikke var noen tekniske funksjonsfeil meldt inn umiddelbart før ulykken, ingen episode hadde blitt meldt inn til ferjeselskapet».

6261389669433344

Joseph Mkundi taler til parlamentet. Skjermbilde: YouTube.

I følge en av de overlevende hadde passasjerene uttrykt bekymring til føreren av ferja; de ba om at ikke flere trailere skulle tas med siden ferja allerede var full av stående passasjerer. Motforestillingene ble imidlertid ignorert og besvart med at passasjerene ikke kunne styre ferjas planlagte ferd.

Ukerewe er et distrikt i Mwanza-regionen; det er den største øya i Victoriasjøen og den største øya i innlandet i Afrika. Fire øyboere fra Ukerewe sa i et intervju at befolkningen får oppmerksomhet og hjelp for øyeblikket, men at det snart vil bli vanlig praksis der igjen.

Mange dødsfall forblir uregistrerte og øyboernes stemme blir ikke hørt. Myndigheter, media og organisasjoner besøker sjeldent områdene, muligens av frykt for en ustabil infrastruktur og et ugjestmildt klima på øyene.

Læreren Sebastian John sier at slike tragiske hendelser er blitt en del av livet for de som lever ved Victoriasjøen: «Fra fødselen av går mennesker til grunne i denne innsjøen, men hva gjør vi med det? Vi har ikke bedt om å bli født her, og vi har ingensteds å gå,»

Støttetiltak for ofrene og pårørende

Myndighetene i Tanzania og sivile bidrar med finansiell støtte for å hjelpe ofrene og deres familier. Pengene går til en bankkonto som ble åpnet av myndighetene for støtte og donasjoner til etterkommere og ofre etter MV Nyerere-ulykken. Presidenten sier deler av donasjonene fra sivile vil bli brukt til å styrke et offentlig sykehus på øya Ukara.  I følge sivile er det fremdeles uklart om ofrene vil bli kompensert fra forsikringssselskap, siden den overfylte ferja var statseid.

Fram til nå har ingen av de ansvarlige trukket seg etter ulykken. Imidlertid har president Magufuli oppløst The Board of Surface and Marine Transport Regulatory Authority (SUMATRA), og lovet å bygge en ny ferje med kapasitet til å frakte 300 passasjerer, som skal erstatte MV Nyerere.

Pave Francis, FNs generalsekretær Antonio Guterres, president Vladimir Putin, president  Donald Trump og et stort antall afrikanske ledere har uttrykt sjokk og sorg etter ulykken.

FAKTA: En tragisk historie

  • Den dødeligste ulykken fant sted i mai 1996, da ca. 894 mennesker døde etter at skipet MV Bukoba kantret i Victoriasjøen på vei fra Mwanza til Bukoba i Tanzania.
  • 200 mennesker døde i 2011 da MV Spice Islander sank i Det indiske hav, på vei fra Dar-es-Salaam til Zanzibar.
  • I 2012 kantret MV Skagit på Det indiske hav, en ferje som tidligere tilhørte  Washington State Ferry, på vei til Zanzibar. Over 250 mennesker var ombord, mer enn 150 antas omkommet.

Transit magasins journalist Moses R. Mongo er fra Tanzania, han bor i Mwanza. Denne artikkelen er oversatt fra engelsk til norsk av Hanne Holmesland.

Kategorier:Nyheter

Tagged as: ,

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.