Nyheter

Satsing på havvind kan redusere utslippene fra oljesektoren med en tredjedel innen 2030, hevder ABB og Zero

Offshore vindfarm ved Middelgrunden utenfor København.

Offshore vindfarm ved Middelgrunden utenfor København. Foto: Wikimedia / Kim Hansen / CC BY-SA 3.0

Notatet fra ABB og Zero hevder i en pressemelding at tre gigawatt (GW) havvind i Norge i 2030 kan redusere utslippene fra offshoresektoren med en tredel, samt også skape teknologieksport for 50 milliarder kroner.

– Med storskala havvindproduksjon i Norge kan vi få både i pose og sekk. Med en visjon om tre GW havvind i 2030 kan vi både kutte store utslipp av skadelige miljø- og klimagasser samt skape betydelige næringsmuligheter for eksport av teknologi, og dermed bidra til en global klimaløsning, sier Marius Holm, daglig leder i milkøstiftelsen Zero.

Flytende havvind på 1-2-3

ABB og Zero mener Norge bør ta mål av seg til å eksportere utstyr til havvindindustrien for minst 50 milliarder kroner i 2030. Dette vil i så fall utgjøre rundt ti prosent av verdensmarkedet.

– Storskala utvikling av vindkraftteknologi kan bli et nytt eksporteventyr, sier Steffen Waal, administrerende direktør for ABB i Norge. – Samtidig haster det med å komme i gang for å kunne ta en ledende posisjon globalt.

Som én million biler

Når ABB og Zero nå legger fram sine visjoner om tre GW norsk havvind i 2030, og årlige eksportinntekter av havvindsrelatert utstyr på 50 milliarder kroner, så kan det gjøres slik hevder de to energiaktørene:

  • 1 GW vindkraft ved å elektrifisere sokkelen, kutte klimagassutslipp og åpne de første områdene for havvindparker.
  • 1 GW vindkraft ved å utnytte eksisterende og fremtidige kraft-fra-land-kabler til olje- og gassinstallasjoner, samt knytte sammen offshore strømnett.
  • 1 GW vindkraft ved å knytte ytterligere norsk havvind til land og til kontinentet.

Utslippsreduksjonen fra norsk offshorevirksomhet, med delelektrifisering fra havvind, anslås til 1-3 millioner tonn COårlig, noe som tilsvarer utslippene fra mellom 500 000 og 1,5 millioner bensin- eller dieseldrevne biler.

Kategorier:Nyheter

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.