svar »

  1. Elbiler har blitt et hysteri. Ikke fordi de ikke er miljøvennlige i drift, men fordi vi glemmer de overordnede premissene:

    1. Utslipp fra biltrafikk er ikke et globalt miljøproblem, men et lokalt forurensingsproblem. Nye krav til utslippsverdier reduserer skadelige gasser så mye at den relative påvirkningen i forhold til veistøv og generell belastning minsker. Det er fint at en kø ikke slipper ut eksos, men at 100 000 mennesker som skal samme vei til samme tid setter seg inn i hver sin bil på 2×5 meter og veier 2 tonn er fremdeles galskap. Forskning viser at elbileiere oftere velger bilen, fordi de oppfatter at de hjelper miljøet når de kjører bilen sin. «La oss ta en ekstra runde rundt kvartalet, kjære. For miljøets skyld «. Tygg på den.

    2. Skal vi gjøre noe for miljøet, må vi endre adferd. Idag kasserer vi fullt fungerende kjøretøy, og tror at det er miljøvennlig. Vi må lære oss å ta vare på det vi har, reparere og vedlikeholde. Elbilfantastene snakker om resirkulering som om det er miljøvennlig, uten å ha noen begreper om krav til virgin material og strenge materialtoleranser, eller hva resirkurkulering egentlig innebærer av utslippsaktiviteter. Man skulle nesten tro at man burde kjøre nye biler rett inn i smelta…

    Det verste er å lese om mennesker som bytter ut sin Tesla, fordi det har kommet en ny modell. Og man ser ut til å tro at det er miljøvennlig, som om stålet og glasset ikke gjennomgår tunge industriprosesser som både krever og tapper ressurser, og gir høye utslipp.

    Konsekvensen er at elbilhysteriet akselererer en bruk og kast-adferd, som er nettopp det motsatte av hva fremtidige generasjoner trenger. Det mest miljøvennlige vi gjør er å lære oss til å sette pris på det vi har, reparere og vedlikeholde bilene våre, og først når det ikke er noe mer håp for den gamle traveren, kan vi kjøpe oss noe annet. Eller leie, ved behov. Fremtiden er elektrisk, men vi lurer oss selv med dagens hysteri.

  2. Feil premisser fra «Haho» her:

    «Det verste er å lese om mennesker som bytter ut sin Tesla, fordi det har kommet en ny modell. »

    Iinteressant. Dette er ille fordi de kaster sin gamle Tesla på skraphaugen? Nei, de selger den til en som kjøper den brukt som igjen selger sin gamle dieselbil til en som ikke har trua på elbiler som igjen skraper sin gamle dieselbil som forbruker 1 liter på mila. dermed er to av tre nå elbileiere, istedet for null av tre, noe som bille vært konsekvensen om «Haho» hadde fått sitt syn gjennom.

    «Utslipp fra biltrafikk er ikke et globalt miljøproblem, men et lokalt forurensingsproblem»

    Det er vel begge. Transport, og også biltrafikk, står for betydelig andel av verdens CO2-utslipp, noe som avstedkommer lokale miljøproblemer.

    «Forskning viser at elbileiere oftere velger bilen, fordi de oppfatter at de hjelper miljøet når de kjører bilen sin.»

    Nei, ikke fordi de «hjelper miljøet». En spørreundersøkelse fra Transportøkonomisk institutt (2016) viste at elbileiere i snitt kjører 2-4 prosent lengre enn eiere av bensin-, diesel, og hybridbiler. Undersøkelsen sier ingenting om hvorfor. Men om man kjører 2-4 prosent lengre, hva slags betydning mener du dette har for miljøet?

  3. Skal vi gjøre noe for miljøet, må vi endre adferd. Det nytter ikke å kjøpe seg miljøvennlighet.

    Ved å konstruere stråmenn, viser du hvor vanskelig dette er å ta til seg.

  4. Underlig å bli kritisert for å konstruere stråmenn av en som bygger opp argumentasjonen for hovedpoenget sitt med bare stråmenn.

  5. Ja, for en som selger sin nye Tesla for å kjøpe en enda nyere er det litt trasig å få høre at man bidrar til den bruk og kast-adferden som ødelegger miljøet og bruker opp klodens ressurser.

    For Tesla har jo solceller på taket! 😁

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.