Annonsere på Transit Magasin
Annonsere på Transit Magasin

Svensk burgerkjede vinner FNs klimapris

Den svenske burgerkjeden Max Burgers er en av årets vinnere av FNs klimapris 2019. Selskapet lanserte i 2018 verdens første “klimapositive” meny.

Klimapositiv er definert som å “fjerne flere klimagasser enn verdikjeden slipper ut, samtidig som at utslippene reduseres I tråd med 1,5-gradersmålet fra Paris-avtalen.” For Max Burgers betyr det “fra bondens jord til gjestens hånd”, samtidig som at restaurantgjestenes reise til og fra restaurantene medregnes.

For å måle CO2-avtrykket til hele kjeden, er det gjort omfattende undersøkelser. I dag inkluderes en CO2-etikket på alle rettene på menyen for å gi kundene en bedre forståelse av klimapåvirkningen av mat, og veilede dem mot retter med et mindre CO2-avtrykk.

– Vi håper at vi kan inspirere flere selskaper til å lansere klimapositive produkter og tjenester. Hvis flere hjelper, er det mulig å nå klimamålene. Vi er overbevist om at våre gjester og andre forbrukere foretrekker selskaper som tar ansvar for miljøet og fremtiden, sa Christoffer Bergfors, visepresident for MAX Burgers, da selskapets første klimapositive burger ble lansert.

Ifølge FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO) er husdyr en betydelig årsak til de alvorlige miljøproblemene vi står overfor i dag. FAO anslår at storfeoppdrett står for rundt 14% av all klimagasser globalt målt i CO2-ekvivalent – en mengde som tilsvarer utslippene som produseres av hele transportsektoren.

Som det er nå okkuperer oppdrettsdyr 30-50% av isfrie områder på jorden, og det går på bekostning av natur og potensiell karbonbinding. Husdyrsektoren genererer minst en syvendedel av de globale klimagassutslippene og bruker omtrent en tredjedel av alt ferskvann på jorden.

– Klimatrusselen er en av de største utfordringene menneskeheten står overfor. Hvis vi skal nå FNs klimamål og begrense den globale temperaturstigningen, må både mennesker og selskaper handle, sa Bergfors.

FNs klimapris er en del av en bredere innsats for å mobilisere handling og ambisjon når de nasjonale regjeringene arbeider for å implementere Paris-avtalen og bærekraftsmålene. Klimaprisen blir gitt til 15 forskjellige prosjekter som står for noen av verdens beste og lyseste løsninger på klimaendringer, ledet av lokalsamfunn, myndigheter, bedrifter og organisasjoner. Foruten Max Burgers, er et annet svensk prosjekt blant vinnerne: Beyond the Grid Fund for Zambia (BGFZ), finansiert og designet av svenske Sida og REEEP.

– De 15 prisene viser frem 15 fantastiske eksempler på skalerbar klimahandling over hele verden, sa Niclas Svenningsen, leder for FNs Global Climate Action Progam.

Alle prisbelønte prosjekter vises frem på en rekke særlige arrangementer i løpet av den andre uken av FNs klimakonferanse (COP25) i Santiago, Chile 2.-13. desember 2019.

Denne artikkelen stod først på trykk hos UNRIC, den 26. september.

LES OGSÅ

FØLG

1,627FansLik
512FølgereFølg
924FølgereFølg
- Annonse -spot_img

SISTE NYTT