Meninger

Økt vekst og konkrete løsninger

Kim N. Gabrielli UN Global Compact Norge bærekraft 2020

Økt vekst og konkrete løsninger må til om vi skal nå FNs bærekraftsmål i tide, mener Kim N. Gabrielli. Han leder den norske avdelingen av FNs organisasjon for bærekraftig næringsliv. Foto: Moment Studio

KRONIKK: I 2030 skal vi nå FNs bærekraftsmål. Med dagens tempo er vi der ikke før i 2073, slår en fersk rapport fra Deloitte og Social Progress Initiative fast. Men hvem har sagt at vi skal ha dagens tempo? Tempoet øker dag for dag og pilen på bærekrafts-speedometeret stiger i raskt tempo.

Av: Kim N. Gabrielli, Direktør – UN Global Compact Norge – FNs organisasjon for bærekraftig næringsliv

Deloitte-sjefen Sjur Gaaseide peker på at jo lengre vi er unna å nå bærekraftsmålene, desto større risiko er det for svak økonomisk utvikling og ustabilitet. Det er et viktig poeng, og litt av grunnen til vår optimisme: For å nå bærekraftsmålene vil lønne seg, på mange plan. Men skal vi få opp takten, så må næringslivet tjene penger på verdensproblemene.

Bærekraftsmålene er vår tids største businessmulighet, fordi de er en oppsummering av de største utfordringene menneskeheten står ovenfor. Er det noe bedrifter vet å tjene penger på historisk så er det å løse problemer for kunden, for menneskene. Bedrifter ønsker i stadig større omfang å bidra til å løse samfunns- og klimaproblemene, for å øke sin egen verdiskapning.

For vi trenger en økt økonomisk vekst – ikke redusert vekst, skal vi nå bærekraftsmålene innen fristen.

Det vil bli utfordrende å redusere trykket på naturressurser, redusere forbruket og samtidig opprettholde den økonomiske veksten. Da er bredere samarbeid og større kreativitet fra bedriftenes side helt nødvendig. Allerede tar næringslivet mange grep, som gir grunn til optimisme.

Forrige uke erklærte 87 store selskaper at de går fra ord til handling med en viktig forpliktelse. Selskapene med en samlet markedsverdi på mer enn 2,3 billioner dollar og årlige utslipp på høyde med mer enn 73 kullkraftverk – har forpliktet seg til å ta grep, for å hindre at verdens temperatur stiger mer enn 1,5 grader. Blant selskapene som har forpliktet seg er KLP, Telia, Electrolux og Nestlé.

Finansbransjen setter også opp tempoet. Energiselskapet Enel var i september første selskap til å utstede en obligasjon konkret forankret i bærekraftsmålene. I 2015 var Oslo Børs første børs med egen liste over grønne obligasjoner, for å synliggjøre grønne investeringsvalg. Forrige uke gikk Nordea ut og advarte om at bedrifter bare har få år på å investere i bærekraft, om de ikke vil bli hengende etter.

Næringslivet må spille en avgjørende rolle i å nå bærekraftsmålene innen fristen 2030.

Den økonomiske muligheten det vil være å ta skikkelige grep er betydelig. Mye av grunnen til det ligger i grunnfundamentet om tilbud og etterspørsel.

Etterspørselen fra kundene og forbrukerne etter bærekraftige produkter og tjenester øker stadig. I 2019 identifiserer Euromonitor to av de store forbrukertrendene til å være at kundene blir klart mer opptatt av hvilken type produkter de kjøper. Å vite hva du kjøper og være opptatt av minst mulig bruk av plast er i ferd med å bli allemannseie ifølge dem. Det samme gjelder salget av fairtrade-merkete produkter som ifølge Fair Trade Norge økte med 20 prosent i 2017 og bekrefter dermed en utvikling vi har sett de siste årene.

Tempoet i de konkrete løsningene er nøkkelen. Hvordan skal vi alle bidra til konkrete framtidsløsninger og løsningsselskaper som ikke bare snakker om, men som faktisk handler og leverer resultater fortløpende. UN Global Compacts kontor i Norge åpnet dørene 1. september i 2019. Med våre over 120 norske medlemsbedrifter, så skal vi bidra til tettere og mer kreativt samarbeid mellom bedriftene.

Vi setter nå opp løsningsplattformer innen flere områder for å bringe bedrifter, forskere og andre sammen, slik at de kan finne businessmulighetene og -løsningene på bærekraftsutfordringene vi står foran framover. Vi inviterer næringslivet og andre aktører til å bli med oss i verdens største bedriftsinitiativ for bærekraft for å få opp tempoet ytterligere.

UN Global Compact (UNGC)

  • UNGC er FNs organisasjon for bærekraftig næringsliv og verdens største bedriftsinitiativ for bærekraft.
  • Rundt 10.000 bedrifter er medlemmer globalt og UNGC har lokale organisasjoner i 70 land.
  • I Norge har UNGC over 120 bedriftsmedlemmer. Blant medlemmene er både Norges største selskaper og små og mellomstore bedrifter.
  • Kim N. Gabrielli tiltrådte som direktør da kontoret åpnet 1. september 2019. Mer informasjon på www.globalcompact.no

Kategorier:Meninger

Tagged as:

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.