Sponset

Wim var lei gavehysteriet – samlet 24 organisasjoner i én julekalender

Advent for alle - Wim

Er dette den nye juletradisjonen? Advent for Alle er den inkluderende julekalenderen, og inntektene går ikke til én, men 24 gode saker. Foto: Maria Græsmann / Sommerfuglen Media

Da Wim Van Overvelt så det enorme antallet gaver under norske juletrær, bestemte han seg for å invitere 24 veldedige organisasjoner til å lage en helt spesiell julekalender.

(SPONSET INNHOLD)

Advent for Alle er ingen vanlig julekalender. I stedet for en tradisjonell gave skjuler hver luke en hjelpende hånd til én av de 24 organisasjonene. På den måten slipper giverglade nordmenn å velge – og velge bort – hvem de vil støtte. Og organisasjonene jobber sammen, i stedet for å kjempe på hver sin front.

Hobbyprosjektet ble heltidsjobben

Mannen bak kalenderen, Wim Van Overvelt, er opprinnelig fra Belgia. Det var under hans første julefeiring i Norge at han fikk idéen.

– Jeg hadde aldri før sett så mange gaver under et juletre. Også i adventstiden var det et gavehysteri blant nordmenn som jeg ikke var vant til. Det var da jeg bestemte meg for å finne et alternativ som omfavner det julen egentlig handler om. Hva om vi bare kunne gitt gaver i stedet for å ?

Han begynte å leke med konseptet på hobbybasis. Men da han la fram idéen for venner og folk i bransjen, skjønte han at dette faktisk kunne bli noe mer enn en luftig drøm.

– Alle elsket konseptet. Folk mente at dette var for bra til å forbli en idé. De tvang meg rett og slett til å tenke større og begynne å jobbe målrettet mot å virkeliggjøre idéen.

Det tok Wim under én måned å finne de 24 organisasjonene han trengte. Regnskogfondet, Dyrebeskyttelsen, Dråpen i Havet og Foreningen for hjertesyke barn var noen av dem. De fleste takket ja allerede i første telefonsamtale. Men han trengte også penger til å produsere kalenderen.

Juleønsket oppfylt takket være det norske folk

En crowdfunding-kampanje på bidra.no ble løsningen. Her forhåndsolgte han den fortsatt hypotetiske kalenderen og fikk samlet inn over 200 000 kroner på kun fem uker. Og det midt på sommeren, da de færreste ikke makter tanken på jul.

– Jeg er evig takknemlig for alle som har bidratt, heiet, likt og delt. Denne kalenderen hadde ikke blitt produsert uten hjelp av det norske folk.

Advent for alle - Wim

Slik ser den ut, julekalenderen som redder verden. Du kan bestille på lenken nederst på denne siden. Foto: Maria Græsmann / Sommerfuglen Media

Et alternativ til konfektesken

Det er ikke bare mannen i gata som hittil har forhåndsbestilt kalenderen. Også næringslivet har fått øynene opp for Advent for Alle som en alternativ gave til ansatte og kunder, noe Wim forstår godt.

– Mange ønsker å gi en gave som er litt annerledes, og som kanskje betyr litt mer. Dessuten er dette en fin måte for bedrifter å ta samfunnsansvar på. Det er vanskelig å gjøre med fruktkurver og konfektesker.

Håper at en ny juletradisjon er født

Siden konseptet har rørt ved noe i både folk og organisasjoner, håper Wim at Advent for Alle kan bli en ny juletradisjon – som handler mer om solidaritet enn likviditet.

– Veldedige organisasjoner vil at vi viser solidaritet med andre mennesker, dyr og miljø. Men viser de solidaritet med hverandre? Realiteten er at alle organisasjoner jobber hardt for å få din oppmerksomhet, men de gjør det individuelt. Og det er helt forståelig, de kjemper for sin egen sak. Men én gang i året hadde det vært fint om vi alle kunne kjempet om noe sammen.

Advent for alle

Julekalenderen som redder verden. Årets julegave! Foto: Maria Græsmann / Sommerfuglen Media

Har du lyst til å bli med på juledugnaden?

Kalenderen kan du bestiller på www.adventforalle.no og koster 299,– eks porto.

Oversikt over organisasjoner kan du se her.

Denne artikkelen er produsert og sponset av Advent for Alle.

Kategorier:Sponset

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.